tisdag 15 december 2015

jag och min cykel



Här kommer en bild från min cykeltur på förmiddagen. Jag cyklade till och från Maxi för att veckohandla. Trots att Umeå är en cykelstad - med väldigt fina cykel- och gångvägar och bilister som stannar för en vid ett övergångsställe är snarare en regel än ett undantag. Men trots detta så frågar olika människor mig hela tiden "om jag cyklade hit?" 
- Cyklade du till Boxen när det snöade massa? (5 km enkel väg)
- Cyklade du till skolan i ösregn? (2,5-3 km enkel väg)
- Cyklar du fram och tillbaka till Maxi och handlar när du har en butik 500 m ifrån dig? (4 km enkel väg)
Svar ja. För mig finns det inga alternativ, det tar längre tid och mer energi från mig om jag ska leta rätt på en buss som jag ska åka till och från de här ställena. Att gå kan funka i nödfall, men jag tycker att det är för långa sträckor att gå, det tar så lång tid. Det är bara att klä på sig bra med kläder så är det inga problem. Sen har jag kanske brist på bra kläder i alla väder, men jag klarar mig.

Att sälja bilen för två år sen är bland det bästa beslut jag gjort. Det tar ett tag att komma in i vardagsmotionen. Det var jobbigt att cykla vissa sträckor i början, men ju mer du gör det, desto mer van blir du och det blir inte jobbigt. Jag tror det var bra att jag var van cyklist när jag flyttade upp hit, det är bara att transportsträckorna blivit lite längre. Men jag tror också det kan vara bra för mig då jag inte alls få lika mycket vardagsmotion genom jobbet, vi sitter ju bara ner i skolan. Så de här cykelturerna fram och tillbaka genom Umeå ger mig vardagsmotion och bättre flås samt frisk luft! Sen förstår jag att om man på något sätt måste pendla till och från sitt jobb eller skola så går det inte att cykla alla gånger, det är inte praktiskt att inte ha en bil när man har en småbarnsfamilj. Men för mig, som bor nära allt och inte har några barn att skjutsa på så är det perfekt :)  

Inga kommentarer: