söndag 6 september 2015

favoritrecept på kycklinggryta

Här kommer mitt bästa recept på kyckling (just nu) för man lessnat till slut på ugnsstekt kyckling om man inte har jättemycket currysås till:

Kycklinggryta med jordnöt och kokos
500g kycklingfilé
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 röd chili
2 skivade morötter
1 burk kokosmjölk
0,5 dl jordnötssmör
saften från 1 lime
1 msk curry
½ paprika
jordnötter

Skiva lök och hacka vitlök och chili. Stek i en panna i lite olivolja i ett par minuter. 
Tärna kycklingen och häll ner den i pannan, stek i ca 5 min.
Häll ner kokosmjölken och jordnötssmöret och koka upp tills jordnötssmöret lösts upp. 
Tillsätt morötter, paprika, lime och curry , låt puttra i ca 10 min och smaka av med salt och peppar. Häll i några jordnötter om du vill ha det. 

Det här receptet har jag hittat på Tasty health sida men har ändrat om lite.. För i hennes recept skulle det vara lätt kokosmjölk men grytan blev bara rinnig och trist. Hon har också i kikärtor och soja, men jag glömmer alltid köpa hem det så därför har jag inte haft i det de senaste gångerna. Och varje gång tänker jag att det vore gutt med några jordnötsbitar i men har glömt det varenda gång, ska försöka komma ihåg det till nästa gång för det tror jag skulle vara riktigt fint i. Paprika tänkte jag skulle passa bra när jag åt den idag, har inte provat själv men borde ju inte vara något konstigt. I hennes recept står det rödlök men det tyckte jag inte alls var gott när jag lagade den första gången och andra gången hade jag bara gul lök hemma och det blev mycket godare så nu kör jag jämt på det. Så nästa gång det står kyckling på menyn, testa det här receptet. Det är väldigt gott och gör sig mycket bra i matlåda när allt får gotta till sig. På bilden äter jag det med ris och broccoli, bra kombo! :) Lycka till! 

Inga kommentarer: