måndag 21 september 2015

en favorit: köttfärsröra

Tja! Ännu en natt med bra sömn, men var jag istället supertrött imorse, jag sov ända till kl 7:50 , jag ställer nästan alltid klockan även att jag inte måste, men nu när jag har sovit så dåligt och jag inte har föreläsning förrän efter lunch så kan jag sova ut om jag behöver, jag vet att jag inte sover till kl 10 direkt och om jag skulle göra det skulle jag få lite lätt panik över att "halva" dagen hade gått men förmodligen behövde min kropp den sömnen. men nån morgonpromenad orkade jag inte med, så jag åt frukost, läste lite anteckningar, tvättade och slöade lite... Jag ska träna nu ikväll, jag är ju van vid att träna på morgonen, så det är lite konstigt att inte göra det och sen faktiskt ha tid till det på kvällen, det har ju inte heller hänt de senaste åren, jag upplever att jag har alldeles för mycket fritid just nu, men det drar ihop sig till tenta så jag ska väl inte vara allt för kaxig! Så ja, ikväll blir det ett pass på Boxen, jag är supertaggad! Vi ska köra frivändningar och intervaller, yeeeey!


Jag har laddat upp med lite mat, jag lagade till min favoritköttfärsröra igår! Jag har gjort det här receptet många gånger och testat mig fram, det här är det vinnande konceptet enligt mitt tycke:
1 rödlök
2 vitlöksklyftor
300 g vitkål
100 g champinjoner
1 gul paprika
400-500 g nötfärs
1 köttbuljongtärning
1 burk creme fraiche vitlök/örter
salt, peppar

Skiva rödlök, champinjoner och paprika. Pressa vitlöken. Strimla vitkålen. Fräs grönsakerna i omgångar i olja. Lägg undan och bryn färsen. Lägg i buljongtärningen i slutet. Lägg i grönsakerna igen och tillsätt creme fraiche och låt puttra ihop sig. Smaka av med salt och peppar. 

Originalreceptet är hittat i en Buffé-tidning, men dom har publicerat det fler gånger ser jag när jag läser receptet på ICAs hemsida, för så såg det inte ut när jag skrev av det. då skulle man ha i 1 dl vatten och typ 1 msk soja, men det blev så rinnigt och jag ville ha det mer krämigt så det var då jag slängde i creme fraichen. jag äter det helst med bara broccoli, ris eller klyftpotatis, jag har aldrig haft bröd men det är säkert gott med pita/tortillabröd om man kan äta det. Alltså, det tar lite tid att fräsa grönsakerna i omgångar och sen färsen men det är så värt det och det tar inte många minuter extra. Smakar väldigt bra i matlåda! :) Mitt vardagstips på en gammal måndag! 

Inga kommentarer: