onsdag 2 september 2015

skola och träning

Hej kompisar! Det blev en rätt kort dag i skolan idag, vi hade lite genomgång om studieteknik och sen kom kåren och informerade. Efter det hade vi en lektion, eller vi skulle laga mat till oss själva och ett gäng lärare för att sen sitta ner och äta och lära känna varandra. Riktigt trevligt, vi blev indelade i tre grupper så vissa gjorde soppa, vissa gjorde smulpaj till efterrätt och vi gjorde brödmuffins. Allt gick väldigt bra och det var lite hemkunskapskänsla att stå där i köket och laga mat tillsammans med sina klasskompisar, men den här gången kände jag mig så mycket säkrare! :) När jag gick i årskurs 7-9 hade jag ingen aning om vad jag gjorde i köket, och det var mycket trams. Nu känns det bättre, i termin 3 (om ett år) ska vi läsa måltidsservice och då kommer vi få laga mat i ett restaurangkök i skolan där vi får planera allt och göra allt. Jag vet att jag hade läst om det när jag sökte information om programmet - men glömt bort det så nu blev jag påmind och superpepp! Det låter så himla kul.

När vi lagat och gjort i ordning efter oss i köket så var vi klara för dagen! Imorgon börjar det "på riktigt" då har vi första lektionen. Nu ska vi först läsa livsmedelskemi och det är en tung kurs men den blir kul när man väl förstår , sa våra faddrar igår. Men det ska nog gå vägen :) det var nån lek med faddrarna ikväll - men jag ska ju på min baskurs i crossfiten så missar det. jag hade faktiskt velat vara med, det var väldigt trevligt igår men crossfiten är bara imorgon också och då är vi lediga från insparken - sen kan jag nog vara med på resten. vi ska ha lite sittningar nästa vecka och det tänkte jag närvara på för det lät skoj :)

trots att vi inte går så långa dagar i skolan, och inte ens har haft riktigt föreläsningar så är det ändå mycket nya intryck och information som ska in så jag är helt slut. jag sov en timme på soffan nu efter jag kom hem i eftermiddag. snart ska jag börja med middagen så jag får lite mat i magen innan träningen så äter jag något lätt efteråt bara :)

Från senaste träningen. just nu går inte träningen först, vilket är rätt ovanligt. men jag måste komma in i allt i skolan och vi har mycket aktiviteter den här och nästa vecka. sen blir det mycket träning, är så taggad på crossfiten :) 

Bild lånad från Boxens facebook-sida. det är vår grupp som kör axelpress/militärpress. Jag var helt öm i axlarna i måndags, plus övre bröstbenet då vi la ner stången där efter varje reps. Men det varnade han för att man kunde känna av det lite där om man inte var van vid att lägga en stång där så ofta. Och näää det brukar man väl inte göra?! :) Jag är i alla fall supertaggad på träning ikväll, vet att vi ska köra lite pullups , det blir skoj :))

VISST JA, jag sa ju att det fortfarande var varmt här i måndags, igår kom hösten.  Riktigt svinkallt och jag ångrade mig när jag börjat cykla imorse att jag inte tog mina vantar!! Det slog bara om på en dag, helt sjukt. Jag såg många som cyklade både med vantar och mössa och typ vinterjacka - men ja, man behöver ju inte överdriva men ett par vantar sitter nog fint morgon och kväll numera! 

Inga kommentarer: