fredag 13 november 2015

glutenfri pizzadeg

Sista föreläsningen och seminariet hade vi idag innan tentan som är på onsdag. Jag har inte alls lika bra koll inför den här tentan som jag hade med kemin, men jag vet vad jag behöver plugga på och jag har fyra hela dagar att göra detta på och det fixar jag på något sätt. Jag började med en gammal tenta när jag kom hem från universitet idag och tryckt i mig lite lunch så jag orkade tänka. Jag har hyfsad koll, jag behöver fylla några luckor och fylla på med vissa grejer som jag helt glömt bort på andra ställen. Men jag tror på mig själv och jag har förstått de senaste diskussionerna väldigt bra, när vi hade redovisning av våra grupparbeten igår så kunde jag fråga saker som jag visste bara för att se om dom som gjort arbetet kunde svara. Vi hade ett frågequiz idag, vi tävlade i lag som vi gjort grupparbete - varje grupp hade fått skriva tre frågor och det var superkul! Man märkte att man hade väldigt bra koll på det.

Sen gick jag en minirunda, till ICA och köpte jäst, jag hade tänkt göra min nyttig pizzabotten men jag var inte sugen på det idag och orkade inte förgrädda botten så körde på min vanliga. När jag kommer hem så kommer jag på att jag inte har nån färdig tomatsås, jag brukar köpa pastasås för jag är lat men jag hade lite finkrossade tomater på lager för jag gillar att köpa många såna då det ofta brukar vara bra extrapris på krossade tomater och det går alltid åt och det är långt bäst före-datum :) så jag hittade ett "recept" på Jennys matblogg, man kokade finkrossade tomater med tomatpuré och oregano. Blev bra. Så jag har gjort pizza, diskat, torkat och pluggat samtidigt i två timmar nu, haha :) jag ska läsa igenom lite till ikväll, men snart tar jag kväll.

Glutenfri pizza med salami, champinjon och ananas. 

Glutenfri pizzadeg
25g jäst 
2 dl vatten
1 msk fiberhusk
0,5 dl olivolja
1  tsk salt 
3½-4 dl glutenfri mjölmix

Smula jästen och häll på fingervarmt vatten (37grader) och lös upp jästen. Tillsätt fiberhusk och låt svälla i 10 min. 
Tillsätt olja, salt och arbeta in mjölmixen i maskin. Du behöver förmodligen inte ha allt mjöl i så tillsätt lite åt gången. Arbeta till en bra deg, den kan vara lite kletig. 
Låt jäsa övertäckt i bunke i ca 30 min. 
Mjöla lätt ett bakplåtspapper och ha lite mjöl på händerna och knåda till degen lite grann och kavla sedan ut på bakplåtspappret med lätt mjölad kavel (går nog ha dubbla papper här men brukar funka bra ändå) till en tunn botten, får gärna gå utanför pappret så man kan rulla upp kanterna. Lägg bakplåtspappret med din botten på en plåt.
Tillsätt valfria ingredienser på din pizza och grädda på 250 grader tills osten smält och kanterna har fått fin färg. 

Superdålig bild, men det är så skumt i min hall när det är mörkt och grått utomhus , jag har ingen annan spegel förut badrumsspegel. Men jag ville visa min nya tunika från Gina, endast 149kr. Ett riktigt fynd enligt mig :) 

Inga kommentarer: