måndag 12 januari 2015

hitta din balans



Hallå där! Den här bilden la jag upp på instagram idag och så skrev jag "hitta din balans". Jag har under hela hösten haft en obalans i kroppen, det har varit stress, dålig kost, trytande motivation till både träning och mat och sömnen är också viktig men jag var konstant trött och sov alldeles för mycket istället. Nu har det äntligen börjat ordna till sig, balansen i kroppen har börjat komma tillbaka. Det är dumt att säga att den är i balans men den är i alla fall i mycket bättre balans än för några månader sedan. 

Just det här med balans har Kajsa skrivit så bra om här . Allt måste stämma för att det ska bli resultat och speciellt för att man ska må bra. Jag har extremt lätt att bli godisberoende, jag vill alla gånger inte äta och det är oftast inte ens gott men man triggar igång något i hjärnan och så är det kört. Jag gillar inte förbud men jag har sagt till mig själv att jag ska inte äta godis, för jag vet vad som händer och jag märker sån extrem skillnad på de dagar då jag ätit godis och de dagar då jag har låtit bli. Jag känner att min kropp mår inte bra utav det och då är det helt idiotiskt att mata den med godis var och varannan dag. Det är främst godis som jag har svårt för, annat som glass eller kaka så räcker det med en och sen är jag nöjd. Jag räknade lite kalorier i höstas ett tag men jag gör inte det just nu, jag går inte på någon diet så jag behöver inte ligga på kaloriunderskott. Visst att jag vill ha ner fettprocent något, men det får bli ett senare mål, till sommaren. Nu äter jag det jag mår bra utav. 

Och träningen lika så. Jag tränar för att jag tycker det är roligt. Under hösten tyckte jag inte att det var speciellt kul, men jag tvingade iväg mig själv för att jag vet att jag mår bra efteråt. Nu längtar jag återigen till mina pass. Det är en underbar känsla! Cardio får vänta till våren, då det blir lite ljusare utomhus, crosstrainer i all ära men det är skönare att köra cardio ute. Just nu känner jag mig inte tvingad till att träna, om kroppen är trött så hoppar jag över träning. Då vill den vila och då kan jag gå en lugn promenad istället om jag vill röra på mig. Eftersom jag inte har någon bil sen ett år tillbaka så cyklar jag överallt, jag är så van vid det nu så jag tycker inte ens det är jobbigt. Idag har jag cyklat fram och tillbaka till Rinkabyholm, inga problem! Vardagsmotionen är väldigt viktig, kroppen behöver röra på sig! Och om man har hållit igång hela dagen och ätit bra, ja då sover du gott om natten också. 

Det känns skönt att vara på banan igen. Om man väl har fått till en grej, då hakar gärna dom andra på automatiskt. Och när dom gjort det, då får du resultat och då blir du ännu mer taggad och motiverad. Det behöver inte vara ett nyårslöfte, men kanske ett mål. Börjar redan idag med att försöka hitta DIN balans för att kroppen ska må bra - du har bara en och den ska hålla hela livet. 

Jag säger det igen, jag har tjatat om det en hel del på senare tid. Prova på yoga! Fokusera på nuet och ditt andetag. Blunda och tänk på det positiva. Va lycklig! :) 

Inga kommentarer: