söndag 26 april 2015

en superbra helg i Stockholm

Hejhej! Jag har ju spenderat helgen i Stockholm tillsammans med familjen och det har varit superbra. Vi bodde centralt och har haft tur med det mesta tycker nog jag. När vi kom upp på fredagen så drog vi ut på stan med en gång och kollade utbudet, jag hade ett antal butiker jag ville besöka och vi hann med en hel del på fredagen. Vi gick förbi körsbärsträden vid Kungträdsgården och vad folk! Helt galet. När vi gått runt ett par timmar med några inköp så gick vi tillbaka till hotellet för att byta om och göra oss iordning för att gå och äta middag.

Vi tog också några bilder bland körsbärsblommorna och folket. 
Vi åt middag på Jensens Böfhus ett stenkast ifrån hotellet, vi var rätt trötta i fötterna och tyckte att de kunde passa bra. Vilket det gjorde, supergod mat till ett bra pris. 
Elin och jag väntar på maten.

Och det här åt jag: Flankbiff, potatis- och rotfruksgratäng, persiljesmör och ugnsbakade körsbärstomater och kronärtskocka. Man kunde välja in tillbehör och jag vet att ofta är det inga grönsaker till maten så jag tog in tomaterna och kockorna, mest för att jag är helt såld på ugnsbakade tomater men kronärtskocka, som jag aldrig ätit innan, var också väldigt gott. Köttet var perfekt och gratängen var magisk! Man blev rätt mätt efter det här ;)

Lördag morgon messar mamma mig vid 6 och frågar om jag är vaken och vill hänga med och jogga?! Vi gick och la oss vid typ tio på fredagskvällen, inget disco här inte, hahah! Och jag kände mig pigg och lite orolig för att släppa iväg henne själv så jag hängde på. Jag hade sån träningsvärk i vaderna från allt gående från fredagen men det släppte lite efter ett tag, det var en fin morgon, lite mulet men inget regn.
Haha, såhär glada va vi halv sju på morgonen! Efter det så smakade frukostbuffén extra gott. Jag älskar frukostbuffé och eftersom jag äter min gröt (som jag älskar och vill inte byta ut mot något annat) varje morgon så tar jag allt som jag gillar och gärna överdrivet mycket. Pappa bara glodde på mig när jag kom med all min mat. Äggröra, kokt ägg, bröd med salami och gurka, yoghurt med tillbehör, fruktsallad och juice och te. Sen var vi redo för att gå i ytterligare lite butiker och vi hängde på låset kan man ju säga, morgonpigga familjen! Och det var rätt gutt att vi gjorde det för sen efter lunch så var det helt sjukt med folk och det gick ju inte prova något om man inte ville köa i sjutton år. Jag brukar inte hitta så mycket att shoppa men Stockholm överraskade och jag hittade både det ena och det andra, så det är jag rätt glad för! 

Vid lunch var vi rätt färdigshoppade, vi hade precis kommit ut från NK och jag kände att jag hade lite köpstopp efter det, haha. Så vi var hungriga och då var vi ju nästan på Östermalm så vi traskade bort till Koh Phangan, jag har läst mycket bra om den restaurangen om man gillar thaimat. Och vilket mat!!! Mamma och pappa är ju helt sålda på thaimat sen dom var i Thailand och det här var riktigt bra mat. Alla var väldigt nöjda, jag åt en biff i panengcurry. 

Jag och brorsan på Koh Phangan. Härlig atomsfär med mycket musik, färgglada lampor och palmer. 
Sen började vi gå hemåt mot hotellet, det tog en liten stund för man var kanske tvungen och gå in i nån butik här och där. Sen gjorde vi oss iordning för att åka bort till Rival. Där skulle vi gå på föreställningen "En man som heter Ove" med Johan Rheborg. Och vilken föreställning! Alla utom Anton hade ju läst boken men han uppskattade teatern ändå och den var så rolig. Rheborg gjorde det suveränt. Riktigt sevärd. Föreställningen började redan kl 17 då de hade släppt en extra föreställning, då den sena var utsåld, så mamma fick tag på biljetter till den här och det var väldigt skoj. 
Efteråt hade vi bokat bord på Rival så vi kunde äta med en gång. 

Det här valde jag: hängmörad ryggbiff, potatis, haricort verts och gräslökssmör. Det blev rött kött även den här kvällen, jag äter aldrig rött kött hemma och det fanns ingen fisk som tilltalade mig. Och jag blev inte besviken kan jag säga, riktigt fint kött och harren var så sjukt goda, krispiga och salta. Det var väldigt bra mat här också. alla var supernöjda med sina rätter. det blev ingen efterrätt här heller då jag var så mätt. 

Elin och mamma mätta och glada. 
När vi ätit klart så gick vi tillbaka  till hotellet, jag hade ju klackskor. Men jag är van att gå i dom, fastän det var ett bra tag sen. Men jag gick ont i fötterna mot slutet och fick en liten blåsa på lilltån, men det gjorde inte så mycket. Det var skönt med lite frisk luft, för då somnade man gott sen. Det var ingen partyhelg direkt, vi var väl hemma vid 22-tiden här också. Fast jag drack två glas cava till maten, den var väldigt god. Jag blev sugen på mousserande och det är inte så ofta jag blir det , så då slog jag till. Hahah..

Söndag morgon började med födelsedagssång för min kära far fyller år! Hipp hurra :) sen åt vi den fantastiska frukosten igen. Sen fick jag med hela familjen till Fotografiska museet. jag ville gärna gå och se något och frågade om vi kunde gå dit. Det gick väl an och vi gick runt där en stund. det fanns mycket och se på, många fina fotografier och jag tycker foto är kul. Man kan förmedla så himla mycket med en bild, sen tilltalar inte alla foton mig då det ofta ska vara så konstigt på utställningar.

Mamma hittade ett foto där hon kände igen sig. Hahahaha, så söt :) 

Sen hängde vi ut en stund i solen innan bilen gick hemåt. 

Så vi har haft en superhärlig helg! Jag är mycket nöjd, bilresan hem gick rätt fort, kanske för mamma och jag somnade till en stund :) Vi åt på något värdshus på vägen hem, helt okej mat. 
Nu ikväll blir det lugnt, jag var sugen på att åka och träna. Men kylen ekade tom här hemma så jag cyklade bort och storhandlade istället, nu har jag packat upp det mesta och ska fixa lite mat. 

Inga kommentarer: