lördag 26 april 2014

Glutenfri Mytårta

Förra året så överraskade jag med Mytårta på pappas födelsedag, han ville ha en i år också :) så det fixade jag, trots att jag var varit hemma och varit sjuk. jag har gjort ett moment i taget och vilat mycket mellan, marsipanen krabbade inte nånting så alla moment var lätta att utföra, så det var inte så jobbigt för mig.

jag läste igenom olika blogginlägg och trådar hur man bäst skulle kavla ut ett marsipanlock och de flesta tipsade om florsocker. så det testade jag också, det funkade alldeles utmärkt och var lätt att kavla, när det började fastna så tog man lite florsocker så gick det bra igen. så det är absolut mitt bästa tips, har testat med bakplåtspapper och olja, men det här är helt klart bästa sättet!

Här kommer Josefins Mytårta:
jag hade två glutenfria sockerkaksbottnar, en nötmarängbotten (som försvann lite mellan fyllningarna, så den smakade inget speciellt) och två fyllningar: en hallonmousse och vaniljkräm. jag har tidigare haft hallongrädde, men nu körde jag i gelatinblad så den skulle bli mer fast, det blev väldigt bra, smakade mycket hallon! sen toppade jag med grädde innan jag la på marsipanen såklart, så jag kunde göra gropen i mitten där jag la hallon i ett gelétäcke. smälte choklad och gjorde några dekorationer så det skulle se lite bättre ut :)

alla var nöjda och glada över tårta, likaså jag :)

den blev mycket, mycket finare i år mot förra året, är väldigt nöjd! 

PS. det receptet jag har på glutenfria bottnar är samma som var med i Buffes senaste tidning, man byter vetemjöl mot en dl glutenfri mjölmix och det blir ett jättebra resultat. jag har dock två tsk bakpulver så den blir lite högre. som dom lovar, så är det de bästa receptet på tårtbottnar. superenkla att göra också. Här är ICAs recept!

Ett annat tips är att smöra och bröa formen till tårtbotten med kokosolja och riven kokos, jag tycker det är lättare att smöra med kokosoljan då det blir jämt och bra, är fritt från både gluten och mjölk och jag lägger aldrig fram smöret så det hinner bli mjukt tills jag ska smöra så då passar oljan mig bättre. Och om man gillar kokossmak så bröa man med kokos också, även det fritt från gluten och mjölk.


Inga kommentarer: