måndag 29 april 2013

mytårta

Jag gjorde som sagt en Mytårta till min pappas födelsedagskalas, eftersom jag vet att han gillar det väldigt mycket. När jag väl började leta efter recept så upptäckte jag att det här med Mytårta är väldigt lokalt och kommer från Öland och receptet är "hemligt" men jag har gjort min variant av Mytårta. Den fick mycket gott betyg och min morfar trodde inte att jag hade bakat den först. Den var jättegod, lite bucklig men jag är nöjd för det är andra gången jag gjorde en marsipantårta.

Tårtan bestod av två glutenfria sockerkaksbottnar, en nötmarängbotten i mitten, ett lager hallongrädde, ett lager vaniljkräm, spritsad grädde som en krans för att kunna skapa hålet för hallonen. Täckt med vit marsipan, hallon i ett gelétäcke gjort på gelatinblad och hallonsaft. Chokladbokstäver finns att köpa i butik.

Min Mytårta



Pappan var lite nöjd att han fortfarande bara fyllde 25 :) 

UPDATE: då jag har sett att vissa hittar det här inlägget i efterhand så tipsar jag att besöka mitt senare inlägg här för bilder på en finare tårta och där jag skrivit lite mer. 

Inga kommentarer: